比亚迪月度销量增速放缓,令这家中国电动车巨头全年目标能否实现蒙上阴影。图为2023年10月,一辆比亚迪电动车正在巴西利亚经济部大楼前的充电站充电。 (档案照片)
比亚迪月度销量增速放缓,令这家中国电动车巨头全年目标能否实现蒙上阴影。图为2023年10月,一辆比亚迪电动车正在巴西利亚经济部大楼前的充电站充电。 (档案照片)

Pertumbuhan Jualan Bulanan BYD Kian Perlahan, Sasaran Tahunan Diragui Tercapai

Published at Jul 22, 2025 09:55 am
(Hong Kong & China, 22 Julai) Pemimpin industri kenderaan elektrik China, BYD, kini mengalami pertumbuhan jualan bulanan yang semakin perlahan, sekali gus menimbulkan keraguan sama ada sasaran jualan tahunan BYD dapat dicapai.
Menurut laporan Bloomberg pada Selasa (22 Julai), jualan BYD bagi bulan Jun adalah sebanyak 382,585 unit, masih yang tertinggi dalam industri, namun pertumbuhan berbanding beberapa bulan lalu jelas melambat, dengan peningkatan bulanan hanya 0.2%. Dalam separuh pertama tahun ini, BYD telah menjual keseluruhan 2,145,954 unit, meningkat sebanyak 33% berbanding tempoh sama tahun lalu.
Walaupun prestasi jualan separuh tahun ini cemerlang, namun berdasarkan sasaran jualan tahunan sebanyak 5.5 juta unit, BYD hanya berjaya mencapai 39% daripada sasaran tersebut dalam tempoh enam bulan, bermakna 3.36 juta unit lagi perlu dijual pada separuh kedua tahun; purata 560,000 unit sebulan. Berbanding jualan Jun, terdapat kekurangan hampir 180,000 unit.
Namun, pertumbuhan jualan bulanan BYD telah mendatar dalam beberapa bulan kebelakangan ini, dan musim panas sememangnya adalah musim lembap bagi jualan kereta. Trend ini dijangka sukar beralih dalam masa terdekat.
Selain itu, jika tidak mengambil kira jualan luar negara dan kenderaan komersial, penghantaran utama kenderaan penumpang BYD di China terus menurun. Pada bulan Jun, jualan BYD di China turun sebanyak 8% tahun ke tahun, menunjukkan pengguna di China semakin berminat dengan saingan seperti Geely, Nio dan Xiaomi.
Data HSBC menunjukkan, pada separuh pertama tahun ini, Geely mencatat pertumbuhan bahagian pasaran terpantas, sementara BYD merupakan antara syarikat yang paling banyak kehilangan bahagian pasaran.
Bloomberg memetik penganalisis yang menjangkakan BYD mungkin sukar mencapai sasaran tahunan 5.5 juta unit dan pasaran juga sedang menurunkan jangkaan. Deutsche Bank pada awal bulan ini meramalkan jualan borong BYD sepanjang tahun akan mencecah 5 juta unit, dengan 4 juta unit daripada pasaran domestik dan 1 juta unit dari luar negara.
Morgan Stanley pula menurunkan unjuran kepada 5.3 juta unit bulan lalu, disebabkan pengenalan model baharu yang semakin berkurang.
Penganalisis Bloomberg Industry Research berkata, jika BYD ingin mengekalkan trajektori semasa, syarikat perlu berkompromi dari segi keuntungan dan terus menawarkan diskaun besar.
Namun, kerajaan China semakin memantau sikap persaingan harga. Minggu lepas, pihak berkuasa China mengadakan mesyuarat industri kenderaan tenaga baru selama dua hari berturut-turut, menuntut industri memahami kepentingan isu persaingan tidak rasional, merapikan susunan persaingan, dan syarikat seperti BYD mesti bersaing secara undang-undang dan rasional.
Bloomberg berkata, langkah ini menunjukkan pengawal selia China berharap untuk mengurangkan kesan deflasi daripada perang harga, supaya tidak menjejaskan pertumbuhan ekonomi dan industri. Namun, ramai masih ragu-ragu sama ada Beijing benar-benar dapat menghalang firma swasta daripada terlibat dalam perang harga.
Penyelaras Projek China di Peterson Institute for International Economics menganalisis, pihak berkuasa China mungkin mewujudkan harga dasar melalui pentadbiran, seperti menyiasat kos atau menilai harga, malah boleh menyelaras syarikat utama memotong pengeluaran bersama-sama. Namun, beliau mengakui, langkah-langkah ini sukar untuk dilaksanakan.
BYD dijangka mengumumkan laporan kewangan separuh tahun pada akhir bulan depan, dan data jualan bulan Julai dalam beberapa minggu akan datang, di mana penganalisis akan menilai sama ada sasaran BYD untuk 2025 semakin jauh dari jangkauan.

Author

联合日报新闻室


相关报道