第5届中国国际消费品博览会将于13日登场,意大利品牌ETRO展馆正加紧施工中。(图:中新社)
第5届中国国际消费品博览会将于13日登场,意大利品牌ETRO展馆正加紧施工中。(图:中新社)

Syarikat China Elak Cukai: Pemindahan Kapasiti & Pembukaan Kilang Baru

Published at Apr 10, 2025 04:09 pm
Disebabkan oleh pengaruh "cukai balasan" Amerika Syarikat, adakah beberapa syarikat perabot tersenarai China yang berfokuskan pasaran luar negara terjejas oleh cukai tinggi? Menurut laporan dari Guancha, baru-baru ini beberapa syarikat perabot tersenarai China telah menjawab pertanyaan pelabur dengan menyatakan bahawa mereka bersedia untuk menangani potensi kejutan melalui cara seperti menaikkan harga secara langsung, membuka kilang baru atau menyesuaikan kapasiti secara fleksibel.

Qisheng Technology menyatakan di platform perbincangan bahawa pada tahun 2023, nisbah eksport ke Amerika Syarikat adalah sekitar 79.38%, dan syarikat itu telah mengurus risiko berpotensi melalui susun atur kapasiti global. Syarikat ini sedang berusaha di China dengan membangunkan hab pembuatan pintar, manakala kilang pemasangan di Vietnam dan Mexico bekerjasama untuk membangunkan sistem rantaian bekalan yang fleksibel, mencapai bekalan yang fleksibel ke pasaran Amerika Syarikat. Syarikat ini juga mempunyai 9 anak syarikat luar negara di Amerika Syarikat sendiri, Mexico, Portugal, Lithuania dan tempat lain.

Seperti Qisheng Technology, terdapat juga syarikat kasur dengan nisbah eksport besar ke luar negara, iaitu Mlily. Mlily menyatakan, ia akan menyesuaikan strategi harga berdasarkan dasar cukai dan perubahan pasaran. Penyusunan kapasiti global, terutama di kapasiti tempatan Amerika Syarikat, membantu meningkatkan daya saing pasaran luar negara Mlily, mengukuhkan kelebihan dalam pengeluaran bersekala besar, kestabilan rantaian bekalan, kualiti produk, dan sedikit sebanyak mengurangkan kesan yang dihasilkan oleh cukai Amerika Syarikat.

Jiangxin Home mengkhususkan pada sofa elektrik pintar, katil elektrik dan komponen terasnya, dengan nisbah pendapatan luar negara pada tahun 2023 mencapai 98.97%, manakala kilang terletak di Vietnam. Jiangxin Home menyatakan, menghadap cabaran kini, mereka telah mengkaji cara-cara seperti mendirikan kilang baru, entiti korporat baru, strategi pasaran pelbagai, pemindahan kapasiti untuk mengurangkan tekanan kos dan risiko operasi yang mungkin timbul. Selain itu, mereka akan menyesuaikan penyusunan rantaian industri global, mempromosikan produk bernilai tambah tinggi dan transformasi pintar, mengukuhkan kerjasama mendalam dengan pelanggan strategik, dan jika perlu menilai alat pasar modal yang munasabah untuk menjaga keyakinan pemegang saham.

Zhiou Technology ialah jenama perabot internet global yang terkenal, di mana hasil di kawasan Eropah membentuk 60% daripada jumlah hasil syarikat, manakala AS menyumbang 30%. Mereka akan memperkukuh kedudukan pasaran Eropah sambil meletakkan asas dalam pasaran baru muncul. Mengadapi pasaran Amerika Syarikat, mereka akan menggunakan kaedah kenaikan harga menyeluruh untuk menghadapi kejutan kos dalam jangka pendek, serta mewujudkan dua pusat bekalan dengan Asia Tenggara dan China untuk bertindak balas secara fleksibel terhadap perubahan masa depan.

Author

联合日报newsroom


相关报道