郭富城首度走进大马校园,分享“自虐式”成功秘诀勉励学子追梦。
郭富城首度走进大马校园,分享“自虐式”成功秘诀勉励学子追梦。

Rahsia Aaron Kwok Kekal Dalam Keadaan Terbaik – Kena Pandai 'Mendera Diri Sendiri'

Published at Sep 23, 2025 11:48 am
Superstar Hong Kong, Aaron Kwok buat pertama kali muncul di kampus universiti di Malaysia untuk berkongsi dengan para pelajar tentang perjalanan kerjayanya dalam industri hiburan. Beliau juga tidak lokek berkongsikan rahsia kejayaannya kepada para pelajar yang hadir, di mana selain daripada memiliki ketabahan dan disiplin diri yang luar biasa, seseorang itu juga perlu mempunyai sifat 'mendera' atau tidak berkompromi dengan diri sendiri!
Filem terbaru Aaron Kwok, "无名指", telah dipilih sebagai filem pembukaan untuk acara "Hong Kong Film Gala – Kuala Lumpur". Beliau bersama pengarah "无名指", Kong Lingzheng, hadir ke Malaysia pada hari Sabtu untuk menghadiri majlis pelancaran serta sesi perkongsian mengenai filem tersebut. Beliau juga menghadiri tayangan semula filem terkenal tahun 2019, "麦路人" pada hari Ahad, dan pada hari Isnin tengah hari turut menghadiri sesi perkongsian "Cahaya dan Bayang: Perjalanan Seni" di Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR) Kuala Lumpur. Aaron Kwok berkata, ini ialah kali pertama beliau berpeluang berinteraksi dengan pelajar di kampus Malaysia dan amat teruja. Dalam sesi perkongsian tersebut, beliau mengimbas kembali peristiwa sebelum dan selepas bergelar selebriti serta kesusahan yang dilalui sepanjang perjalanan kerjayanya, dan turut memberi semangat kepada para pelajar universiti untuk terus mengejar impian.
Semasa sesi soal jawab, apabila ditanya bagaimana untuk menjadi seorang penggiat seni yang cemerlang, Aaron Kwok berkongsi pengalamannya: "Untuk menjadi seorang pelakon atau penggiat seni yang hebat, kita perlu sentiasa melatih diri sendiri, belajar pelbagai kemahiran asas seperti menari, seni mempertahankan diri dan sebagainya – semua harus ada asas. Selain itu, kita mesti bertindak, jika terfikir hendak belajar sesuatu, terus lakukan tanpa berlengah. Kita perlu sentiasa bersedia supaya apabila peluang datang, kita boleh rebut serta-merta."
Beliau akui bahawa untuk berjaya, tiada alasan untuk berkata penat; ketabahan dan disiplin ialah asas utama, dan kebanyakan masa beliau sentiasa "mendera" diri sendiri. Oleh itu, untuk menjadi pelakon atau penggiat seni yang luar biasa, kita perlu tahu bagaimana untuk "mendera" diri sendiri. Sebagai contoh, apabila mengadakan konsert, selepas sesi latihan apabila semua ahli pasukan pergi makan, sifat "mendera diri" Aaron Kwok tetap terserlah. Dia sentiasa merasakan perlu mengekalkan bentuk badan dan keadaan terbaik di atas pentas, jadi walaupun balik ke hotel lewat malam, beliau tetap akan berlatih atau bersenam supaya setiap persembahan berada pada tahap terbaik.
罗浩铭(左)和陈俊峰的分享,让学生们更深入的了解香港电影文化与幕后点滴。
Sesi perkongsian di kampus ini turut menampilkan Kong Lingzheng serta pengarah "Hong Kong Four Trails Grand Slam", Robin Lee, yang berbincang mengenai "Rakaman X Naratif: Seni Penceritaan". Pengarah aksi filem "拼命三郎", Chan Chun Fung serta pengarah aksi dan pelakon "触电", Law Ho Ming, berkongsi tentang "Dari Aksi Ke Dialog" supaya pelajar dapat lebih memahami budaya filem Hong Kong dan selok-belok di belakang tabir.
Robin Lee(左)和孔令政大方的分享他们创作电影的点点滴滴。
Pada peringkat permulaan kerjayanya, Chan Chun Fung pernah menjadi pelakon aksi lagak ngeri dan pengganti kepada ramai pelakon terkenal. Beliau berkata, filem aksi memang ada risiko namun ia bukannya bahaya-bahaya – risiko boleh dinilai. Jika tahu memang berbahaya tapi masih lakukan, itu baru bodoh – sebab itu setiap aksi akan dirancang dan dibincangkan dengan pelakon berdasarkan pengalaman masing-masing. Menjadi pelakon lagak ngeri bukanlah semudah yang disangka; sebagai contoh, dia pernah menjadi pengganti untuk Ekin Cheng yang menggunakan tangan kiri (kidal), jadi beliau juga perlu belajar guna tangan kiri untuk melepaskan tembakan. Dalam filem "金手指", beliau merupakan pengganti Andy Lau untuk satu babak cemas dilanggar kereta. Pada awalnya beliau yakin boleh lakukan, tetapi rupanya dia terlepas pandang – kereta itu sebenarnya transmisi manual, bukan automatik, jadi kelajuannya pun berbeza.
Law Ho Ming pula berkongsi, bila mula berlakon di depan kamera dari sebelumnya di belakang tabir, barulah benar-benar merasai betapa sukarnya kerja di belakang tabir. Pasukan belakang tabir perlu ada keberanian dan daya ketahanan yang tinggi kerana sentiasa berhadapan pelbagai kemungkinan di lokasi penggambaran. Pengalaman ini menjadikan dia lebih mahir dalam menyelesaikan masalah secara spontan.
分享会后郭富城(前排左8)、孔令政(前排左7)与全场出席者大合照留念。
"Hong Kong Film Gala – Kuala Lumpur" sedang berlangsung sekarang sehingga 28 haribulan ini, di Aurum Theatre bawah jenama GSC di Tun Razak Exchange (TRX). Sebanyak enam filem Hong Kong terpilih akan ditayangkan, termasuk "无名指" yang kini telah mula ditayangkan di Malaysia, filem aksi "拼命三郎", filem inspirasi remaja "触电", dokumentari "Hong Kong Four Trails Grand Slam", filem sentimental "浅浅岁月", dan tayangan semula filem terkenal tahun 2019 "麦路人". Festival tayangan ini dianjurkan oleh Asian Film Awards Academy (AFAA), dengan kerjasama GSC dan GSC Movies serta sokongan Unit Pembangunan Industri Kreatif Hong Kong, Dana Pembangunan Filem Hong Kong, dan Hong Kong Economic and Trade Office di Jakarta. Selepas kejayaan di Bangkok, festival ini kini tiba di Malaysia untuk membawa keunikan filem Hong Kong kepada para penonton tempatan.

Author

联合日报新闻室


相关报道