(Bangkok, 17hb) Syarikat Penerbangan Antarabangsa Thailand (Thai Airways) telah mendapat kelulusan mahkamah untuk keluar dari pelan penstrukturan semula hutang, membuka jalan untuk menyambung semula perdagangan saham yang tergendala selama empat tahun.
Mahkamah Kebankrapan Sentral Bangkok pada hari Isnin (16 Jun) meluluskan permohonan Thai Airways, membenarkannya keluar dari pelan penstrukturan semula hutang di bawah pengawasan mahkamah. Mahkamah dalam kenyataannya berkata, Thai Airways telah meningkatkan modal, menyusun semula perniagaan, dan mencapai keuntungan sebelum cukai mengikut rancangan, dan telah berjaya menyelesaikan penstrukturan semula.
Kecuali tahun 2016, dari tahun 2013 hingga 2022, Thai Airways mengalami kerugian setiap tahun. Pada September 2020, Thai Airways mendapat kelulusan dari Mahkamah Kebankrapan Sentral untuk menjalani penstrukturan semula hutang. Thai Airways telah mengurangkan separuh tenaga kerja dan saiz armada penerbangan, serta berjaya pulih dari kemerosotan dalam masa kurang dari lima tahun. Sejak 2023, syarikat ini telah merekodkan keuntungan operasional setiap suku tahun.
Thai Airways dalam satu kenyataan berkata, mengikut arahan mahkamah, Thai Airways mempunyai hutang berjumlah 190 bilion baht (kira-kira 247.7 bilion ringgit) kepada pemiutang, dan telah membayar balik 94 bilion baht setakat ini, manakala baki bayaran akan diselesaikan dalam tempoh 10 tahun akan datang.
Thai Airways dalam satu kenyataan berkata: “Matlamat kami adalah untuk meningkatkan potensi perkapalan antarabangsa kami dan mendorong Thailand menjadi pusat perjalanan udara serantau.”
Thai Airways dijangka akan menyambung semula perdagangan saham pada akhir Julai atau awal Ogos.
Pengurus hutang yang ditetapkan mahkamah, seorang bekas pakar ekonomi, Piyawadi, adalah penggerak penting bagi perubahan nasib Thai Airways. Beliau memberitahu para wartawan: “Pasukan penstrukturan semula hutang yang ditetapkan mahkamah telah meletakkan asas untuk pengembangan perniagaan Thai Airways, kini sepatutnya diserahkan kepada lembaga pengarah baru untuk memastikan pertumbuhan mampan Thai Airways.”
Kebangkitan pelancongan selepas pandemik COVID-19 telah membantu Thai Airways meningkatkan keuntungan dan aliran tunai. Dengan asas kewangan yang lebih kukuh, Thai Airways telah memesan sekumpulan pesawat Boeing dan Airbus baharu, yang secara besar-besaran meningkatkan kapasiti syarikat.
Mahkamah Kebankrapan Sentral Bangkok pada hari Isnin (16 Jun) meluluskan permohonan Thai Airways, membenarkannya keluar dari pelan penstrukturan semula hutang di bawah pengawasan mahkamah. Mahkamah dalam kenyataannya berkata, Thai Airways telah meningkatkan modal, menyusun semula perniagaan, dan mencapai keuntungan sebelum cukai mengikut rancangan, dan telah berjaya menyelesaikan penstrukturan semula.
Kecuali tahun 2016, dari tahun 2013 hingga 2022, Thai Airways mengalami kerugian setiap tahun. Pada September 2020, Thai Airways mendapat kelulusan dari Mahkamah Kebankrapan Sentral untuk menjalani penstrukturan semula hutang. Thai Airways telah mengurangkan separuh tenaga kerja dan saiz armada penerbangan, serta berjaya pulih dari kemerosotan dalam masa kurang dari lima tahun. Sejak 2023, syarikat ini telah merekodkan keuntungan operasional setiap suku tahun.
Thai Airways dalam satu kenyataan berkata, mengikut arahan mahkamah, Thai Airways mempunyai hutang berjumlah 190 bilion baht (kira-kira 247.7 bilion ringgit) kepada pemiutang, dan telah membayar balik 94 bilion baht setakat ini, manakala baki bayaran akan diselesaikan dalam tempoh 10 tahun akan datang.
Thai Airways dalam satu kenyataan berkata: “Matlamat kami adalah untuk meningkatkan potensi perkapalan antarabangsa kami dan mendorong Thailand menjadi pusat perjalanan udara serantau.”
Thai Airways dijangka akan menyambung semula perdagangan saham pada akhir Julai atau awal Ogos.
Pengurus hutang yang ditetapkan mahkamah, seorang bekas pakar ekonomi, Piyawadi, adalah penggerak penting bagi perubahan nasib Thai Airways. Beliau memberitahu para wartawan: “Pasukan penstrukturan semula hutang yang ditetapkan mahkamah telah meletakkan asas untuk pengembangan perniagaan Thai Airways, kini sepatutnya diserahkan kepada lembaga pengarah baru untuk memastikan pertumbuhan mampan Thai Airways.”
Kebangkitan pelancongan selepas pandemik COVID-19 telah membantu Thai Airways meningkatkan keuntungan dan aliran tunai. Dengan asas kewangan yang lebih kukuh, Thai Airways telah memesan sekumpulan pesawat Boeing dan Airbus baharu, yang secara besar-besaran meningkatkan kapasiti syarikat.